Základní podstata meditace

Osho dělí meditace v zásadě do 2 skupin. Na aktivní meditace a pasivní meditace. Aktivní meditace představují tu skupinu,  při které se velmi aktivně pohybujete. Tyto meditace jsou vhodné především pro začátečníky, kteří mají velký problém s neustálými myšlenkami v hlavě. Tím že se hýbete, hlasy postupně utichnou. Dále aktivní meditace pomáhají dosáhnout katarze.

Pasivní meditace jsou náročnější především na uklidnění mysli.

 Sezení

Ze začátku pro vás bude sezení a nic nedělání značně obtížné. Bude to vlastně to nejtěžší na světě. Ale až budete umět meditovat, stane se pro vás naopak meditace právě tím nejjednodušším. Důležité je sedět s rovnou páteří, aby vámi mohla proudit energie. 

Nejhlubší mantra – dech

Při meditaci vnímejte svůj dech. Vnímejte, jak dech vchází dovnitř, vnímejte, jak dech vychází ven. Toto představuje nejhlubší mantru, jaká byla kdy vymyšlena. Dýchejte v přítomnosti, dávejte svému dechu plnou pozornost. Pozor na mysl! Velmi ráda utíká do budoucnosti či minulosti a nenechává vás prožít život. Žijete pak něčím, co již bylo nebo bude. Když se vaše mysl toulá jinde než tělo, nikdy nemůže dojít k jejich setkání. Vzniká z toho pak napětí, bolest a úzkost. Dostaňte svou mysl do přítomnosti a budete žít šťastný život.

„Když sedíte v autobusu, nemusíte dělat nic, prostě sedíte; když sedíte v autě, ve vlaku nebo v letadle, nic neděláte, všechno dělají ostatní; vy můžete zavřít oči a odejít od neužitečného, dovnitř. A najednou je všechno tiché, chladné, a najednou jste u pramene života. Ale na trhu to nemá žádnou hodnotu. Nemůžete to prodávat, nemůžete říct: Mám velkou meditaci. Koupí to někdo? Nikdo to nekoupí. Není to zboží, není to k ničemu.“ Osho

 

Jak na pasivní meditaci

1. FÁZE: Uvolnění

Sedněte si na židli a uvolněte celé své tělo.

2. FÁZE: Tma

Zavřete oči.

3. FÁZE: Dech 20 min denně

V této fázi uvolněte svůj dech. Snažte se dýchat co nejpřirozeněji. Při každém výdechu řekněte slovo: „Jeden“ A tak stále dokola. Podstatou není pouze toto slovo říkat, ale cítit to. Cítit tu hlubokou jednotu bytí, cítit, že vše je jednota. Jen to pociťujte. Při této fázi můžete mít otevřené oči, můžete se dívat i na hodiny, ale v žádném případě si nenařizujte budík. Nezapomeňte si vypnout svůj mobilní telefon. Vyvarujte se všech rušivých elementů, které by vás mohly vylekat. Užijte si svých 20 min v naprosté uvolněnosti, pokud vás bude něco rušit, dejte si špunty do uší.

Nejvhodnější čas na tuto meditaci je ráno, možné je i odpoledne ani nikdy ji nedělejte večer. Po ní se totiž budete cítit velmi svěží.

4. FÁZE: Relaxace

Před tím než se zase vrhnete do každodenního shonu si dejte relaxaci. Můžete si lehnout nebo zůstat sedět.